DE DENKPLATEN

Kansengelijkheid en digitalisering

Het onderwijs staat voor de complexe opgave om aan kansengelijkheid te werken. Kan digitale technologie helpen? Samen met Kennisnet ontwikkelden we de denkplaat ‘Kansengelijkheid en digitalisering’. De plaat biedt houvast bij gesprekken hierover en helpt scholen bij ict-keuzes om de kansengelijkheid te vergroten.

> Lees hier het artikel van Kennisnet en bekijk de denkplaat.

Verse algoritmes

Huis37 is uitgeroepen tot Digitale Proeftuin en organiseert exposities, evenementen en educatie rond het thema VERSE ALGORITMES. Deelnemers worden zich bewust van de werking en invloed van algoritmes, en filosoferen over alternatieven.
De Denkplaat is ontwikkeld in overleg met leerlingen en docenten van het Allard Pierssoncollege. Elke opdracht vertrekt vanuit een kritisch werk van een mediakunstenaar en de leerlingen denken op een speelse, activerende manier na over algoritmes.

> Bekijk hier de site van Verse algoritmes.

Winnaar Educatieve Parel 2019

De Educatieve Auteursbond reikt jaarlijks een prijs uit voor hoogwaardig lesmateriaal. Wij ontwikkelden een les over de macht van kunstmatige intelligentie: ‘Computer says no’. De leerlingen doorlopen een Denkplaat waarop ze ontdekken hoe ze AI in het dagelijks leven tegenkomen, dat de uitkomsten van AI niet altijd objectief zijn en welke beslissingen zij zelf wel en niet aan kunstmatige intelligentie toe zouden vertrouwen. De lesplaat won de eerste prijs en is inmiddels gepresenteert en uitgevoerd op plekken als LKCA, IPON, MU Hybrid Art Space, MBO Burgerschap.

> Lees hier het juryrapport en bekijk de les

> Bekijk hieronder een keynote over deze Denkplaat

Stedelijk Museum Schiedam

Het Stedelijk Museum Schiedam wilde de basisschoolleerlingen van Schiedam een cadeautje aanbieden. De museumdocenten bedachten en schreven de opdrachten voor deze A-3 doe-platen en wij deden het educatieve ontwerp en de illustraties. De platen sluiten aan bij de expositie Stadscocon van Florentijn Hofman en het Kijkdepot Schiedam. Van elk blad is een versie voor groep 1 t/m 3 en 4 t/m 8.

Week van Respect

Voor de Week van Respect 2020 ontwierpen we in opdracht van Respect Foundation een Denkplaat over respect. Honderden leerlingen uit in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs doorliepen de plaat en ontdekten vanuit verschillende invalshoeken de betekenis van respect.

> Bekijk hieronder een video over de themales

Amsterdam Schoon

Voor Stichting De frisse blik en Gemeente Amsterdam ontwikkelden we denkplaten als voorbereiding op een filmproject op po- en vo-scholen in alle wijken van Amsterdam. Door middel van creative opdrachten en denkvragen worden de leelringen zich bewust van zwerfvuil en plastic in de stad.

Media-Erfgoed project

Leerlingen van groep 7 en 8 uit Midden Groningen onderzoeken in deze leerlijn van De frisse blik en Biblionet Groningen de geschiedenis van hun omgeving en van hun eigen familie. Dat doen ze door middel van het maken van blogs, interviews en onderzoeksdocu’s. Ter voorbereiding van elke film vullen ze een Redactieroute in. Op het vel staan denk- en doe opdrachten en verwijzingen naar video’s. Stappen van onderzoekend leren worden doorlopen, en in samenwerking met de bibliotheek doen de leerlingen bronnenonderzoek.